cissismatte.blogg.se

Lite bonus för elever och föräldrar...

Undersökning, tabell och diagram

Publicerad 2012-09-25 08:16:25 i Allmänt,

Veckans uppgift är att visa sina kunskaper efter att ha arbetat med området STATISTIK.
Dessa kunskaper redovisas bl. a. genom att vi gör undersökningar, tabeller och diagram.
 
 
Uppgiften: Egen undersökning, tabell och diagram

Arbeta enskilt och gör en undersökning med hjälp av frågor som tex:

Vilket är ditt favoritdjur?
Vilket bilmärke har ni i er famij?
Vilken ögonfärg har du?
Gärna helt egna idéer….

Gör en tabell och skriv in tex husdjur på översta raden i den vänstra kolumnen.
 
I den första kolumnen skriver du sedan in de olika djur som du har med i din undersökning.
I andra kolumnen drar du sedan ett streck för varje svar.
I den tredje kolumnen räknar ni ihop antalet.

Gör sedan två olika diagram, ett för hand och ett i Excel (Cissi visar) på datorn.
 
Var noga och använd linjal, passare och gradskiva om det behövs!
 
Räkna ut medelvärde och/eller medianvärde om det är möjligt.
 
Redovisa ditt diagram och dina värden utifrån ditt betygsmål.
 
 
Bedömning
Redovisa din undersökning och förklara diagrammet utifrån din undersökning och hur det skulle kunna se ut om svaren på frågorna sett annorlunda ut. Se till att också ha med någon form av lägesmått.

-Utifrån kunskapskraven ni fått för era olika betygsmål kommer jag att bedöma era kunskaper.


          

Sifferdjävulen

Publicerad 2012-09-21 10:52:00 i

Sifferdjävulen beskrivs som en bok för alla som är rädda för matematik. Jag har läst den och tänkte att wow vilken bra bok att använda i undervisningen för att den tar upp matematik och "problem" ur ett lite annorlunda perspektiv samtidigt som den förklarar och benar ut det vi inte alltid förstår. Den är skriven ur ett berättarperspektiv vilket gör den lätt att lyssna på.
 
Min tanke med att läsa ur boken en kort stund varje fredagmorgon är att den förhoppningsvis ochså sår lite frön här och där vilket ger lite skörd längre fram när nya (och gamla) arbetsområden dyker upp.
 
Den handlar om en kille som heter Robert som drömmer drömmar som vem som helst och inser att de aldrig är sanna. Men helt plötsligt möter han Siffedjävulen och inser att det han lär sig i sina drömmer har han användning av i skolan-altså är de sanna. Robert hatar allt som har med matematik att göra men nu händer det saker som gör att Robert vill gå och lägga sig på kvällen bara för att få träffa Sifferdjävulen!
 
I dagens läsning mötte Robert Sifferdjävulen för första gången och han berättar att man bara behöver en sak i matematiken, nämligen ettor. För med dem kan man göra nästan vad som helst. Om man har ett jättestort tal så är det enda man behöver göra för att räkna vidare, att lägga till ett. Sedan fortsätter man så i all oändlighet för det finns oändligt massa tal. Tänk bara hur många tuggummin som folk har tuggat genom tiderna i hela världen och det fortsätter bara med ett till och ett till osv... i oändlighet, det finns inget slut.
 
1+1
1+1+1
1+1+1+1
1+1+1+1+1 osv
 
Precis samma sak är det åt andra hållet också menar Sifferdjävulen och drar fram ett drömtuggumi som är jättestort.
En person och ett tuggummi:       1/1
Två personer och ett tuggummi:  1/1+1
Fyra personer och ett tuggummi: 1/1+1+1+1   osv.
 
Och när alla nänniskor har fått varsin bit kommer det djur som vill ha sin bit....
 
Ett bra sätt tycker jag att förklara mindre än ett och att noll kan ligga ganska långt bort från ett.

Och tänk så mycket en ett kan göra!  /Cissi
 
 
 
 
 
 
 
 

Matematik, vad är det?

Publicerad 2012-09-20 22:13:00 i Allmänt,

 
 
Jag brukar alltid säga till mina egna barn att det viktigaste är inte att ligga först i matteboken utan det viktigaste är att förstå det man gör och det är viktigt att man får arbeta utifrån sin egen "nivå" för att utveckals så lång som det är möjligt. Vi har en speciell kultur när det gälle matematik, jag skulle välja att kalla den för "mattebokskulturen".
Lite synd då det oftare begränsar än utvecklar enligt min uppfattning.
Matteboken borde kanske ses mer som en övningsbank, där eleverna självständigt kan arbete parallellt med genomgångar, praktiska övningar, laborativa övningar och undersökningar mm. Det tror jag är något som minskar med de högre stadierna i skolan och något jag tror skulle ge bättre resultat om man fortsatt med även i högre åldrar. Jag har inspirerats längs vägen, av lärare på univeristet i Karlstad, av  lyckade kollegor och av misslyckade mattekurser.....
 
 
 
 
Matematik enligt Wikipedia (av grekiska máthema, "vetenskap") är läran om abstrakta kvantiteter, strukturer och mönster.
 
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela