Matematik, vad är det?
Jag brukar alltid säga till mina egna barn att det viktigaste är inte att ligga först i matteboken utan det viktigaste är att förstå det man gör och det är viktigt att man får arbeta utifrån sin egen "nivå" för att utveckals så lång som det är möjligt. Vi har en speciell kultur när det gälle matematik, jag skulle välja att kalla den för "mattebokskulturen".
Lite synd då det oftare begränsar än utvecklar enligt min uppfattning.
Matteboken borde kanske ses mer som en övningsbank, där eleverna självständigt kan arbete parallellt med genomgångar, praktiska övningar, laborativa övningar och undersökningar mm. Det tror jag är något som minskar med de högre stadierna i skolan och något jag tror skulle ge bättre resultat om man fortsatt med även i högre åldrar. Jag har inspirerats längs vägen, av lärare på univeristet i Karlstad, av lyckade kollegor och av misslyckade mattekurser.....
Matematik enligt Wikipedia (av grekiska máthema, "vetenskap") är läran om abstrakta kvantiteter, strukturer och mönster.